خواص برنج برای سلامتی

f:id:persians:20190924200728j:plain

برنج به دلیل داشتن کربوهیدرات زیاد باعث می شود تا سوخت و ساز بدن به شکل ویژه ای شکل بگیرد

کربوهیدرات در بدن باعث افزایش سوخت و ساز و تامین انرژی بدن می شود.

همچنین در برنج مواد معدنی و ارگانیک زیادی وجود دارد که باعث می شود تمام ارگان های بدن فعالیت بیشتری داشته باشند و انرژی زیاد می شود.

 

 

 

کنترل فشار خون

سدیم در برنج به مقدار کمی یافت می شود. کسانی که دارای فشار خون بالا هستند می توانند به راحتی برنج مصرف کنند.

اگر سدیم در بدن بیش از اندازه زیاد باشد باعث منقبض شدن رگ های خونی، افزایش استرس و فشار بر قلب می شود.

برنج می تواند برای جلوگیری از بیماری های مختلف نظیر آترواسکلروز و سکته مغزی و قلبی موثر باشد.

 
 

جلوگیری از سرطان

برنج دارای فیبر نامحلول می باشد که از بدن در مقابل بیماری سرطان مراقبت می کند. دانشمندان معتقدند که برنج باعث می شود تا در برابر بیماری های مختلف نظیر سرطان واکنش مناسب نشان داده و از بدن محافظت کند. فیبر موجود در برنج برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ موثر است.

برنج علاوه بر فیبری که دارد دارای آنتی اکسیدان های مختلف نظیر ویتامین سی، ویتامین آ، ترکیبات فنولیک می باشد که این ترکیبات باعث ایجاد آنتی اکسیدان های زیاد در بدن می شود و باعث از بین بردن رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد با جهش های سلولی باعث ایجاد سرطان در بدن می شود پس بهتر است کنترل شود.

برنج باعث می شود تا سطح ایمنی بدن تقویت شده و با بیماری سرطان مبارزه می کند.

 
 

مراقبت از پوست

استفاده کردن از برنج پودر شده به صورت موضعی باعث می شود تا از بیماری های پوستی پیشگیری شود. آب برنج برای درمان بیماری های پوستی بسیار موثر می باشد. در برنج ترکیبات فنلی وجود دارد که باعث جلوگیری از التهاب و سوزش می شود.

برنج باعث تسکین خارش پوست و قرمزی آن می شود. اگر می خواهید از بیماری های پوستی در امان باشید بهتر است برنج را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 
 

جلوگیری از آلزایمر

برنج به دلیل مواد مغذی که دارد باعث می شود تا فعالیت انتقال دهنده های عصبی را تحریک کند و باعث جلوگیری از بیماری آلزایمر می شود.

برنج وحشی می تواند آنزیم های موجود در مغز را تحریک کرده و این کار باعث می شود تا رادیکال های آزاد در مغز از بین رفته و از بیماری فراموشی جلوگیری شود.

 
 

خواص دیورتیک (ادرارآور) و گوارشی برنج

از پوسته ی برنج می توان برای درمان بیماری های گوارشی استفاده نمود. پوسته برنج سه ماهه ادرار آور می باشد. از زمان های قدیم از پوسته برنج برای درمان اسهال خونی استفاده می شده است.

بیماری های معده را از بین می برد و باعث سالم سازی گوارش می شود.

پوسته برنج ادرارآور بوده و آب اضافی بدن را از بین می برد. این کار باعث از بین بردن سموم می شود.

پوسته برنج به کاهش وزن نیز کمک می کند. فیبر موجود در برنج باعث می شود تا حرکت روده ها به درستی انجام شود و از انواع سرطان جلوگیری می شود.

برنج برای جلوگیری از بیماری های قلبی موثر است.

 
 

بهبود متابولیسم

برنج به عنوان یک منبع عالی از مواد معدنی و ویتامین های مختلف می باشد. ویتامین دی، کلسیم، نیاسین، فیبر، آهن و تیامین در برنج وجود دارد که باعث بهبود متابولیسم می شود.

ویتامین ها و ترکیب های مفید گفته شده باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. برنج به عنوان یکی از منابع مهم برای تامین ویتامین می باشد.

منبع: خواص برنج