آموزش درست کردن آبگوشت خوشمزه در خانه

آبگوشت

آبگوشت یا دیزی از اون دسته غذاهای سنتیه که خیلی مقویه و خیلی هم طرفدار داره. آبگوشت رو همه‌ی ما ایرانی‌ها میشناسیم، چون خواستگاهش به قدیم و به نیاکان ما که یه زمانی دامپرور بودن برمیگرده. طرز تهیه آبگوشت روش‌های متفاوتی داره، و بنا به تفاوت فرهنگ در شهر‌های ایران، آبگوشت هم میتونه با روش‌های متفاوتی طبخ بشه.

 

فرقی نمیکنه که با چه روشی آبگوشت رو می‌پزید، گوشت گوسفندی و نخود و لوبیا از مواد اولیه ثابت برای درست کردن آبگوشت حساب میشن. برای تهیه آبگوشت یا دیزی باید صبور باشید و اگه قصد دارید که برای ناهار این غذا رو بپزید، باید از شب قبل دست بکار بشید و کار‌هایی که در ادامه‌ی مقاله به اون‌ها اشاره میشه رو انجام بدید، اما جای نگرانی نیست، چون درست کردن آبگوشت بسیار ساده‌اس و فقط به زمان و حرارت ملایم نیاز داره که خوشمزه بشه و شما عزیزان از خوردن این غذای اصیل ایرانی لذت ببرید. با ما در ادامه همراه باشید تا نحوه طرز تهیه آبگوشت رو با شما به اشتراک بزاریم.

مواد اولیه لازم برای تهیه آبگوشت

مواد لازم آبگوشت
گوشت گوسفندی نیم کیلو
دنبه 50 گرم
لوبیا نصف لیوان
نخود نصف لیوان
سیب‌زمینی 2 عدد
پیاز 1 عدد
گوجه‌فرنگی 2 یا 3 عدد
رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذا خوری
لیمو عمانی 2 عدد مغز لیمو بدون هسته
نمک به مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم

نکته: حتما از گوشت گوسفندی به همراه استخوان استفاده کنید که آبگوشتتون لذیذتر بشه.

طرز تهیه آبگوشت مرحله به مرحله

مرحله اول

آبگوشت غذاییه که برای درست کردن اون باید از شب قبل نخود و لوبیا سفید رو بزارید که خیس بخوره و یک یا دو بار آب اون رو عوض کنید، به این دلیل که نفخش گرفته بشه.

مرحله دوم

در این مرحله باید قابلمه‌ای که می‌خواید آبگوشت رو توی اون درست کنید، انتخاب کرده و ابتدا گوشت گوسفندی رو شسته و بعد از آب کشی اون رو داخل قابلمه بریزید. نخود و لوبیای خیس خورده رو هم اول آب بکشید و بعد، به همراه یک عدد پیاز به قابلمه اظافه کنید. در ادامه  به مقدار لازم برای پختن گوشت و حبوبات روی اون ها آب گرم بریزید به طوری که کاملا روی مواد رو بپوشونه، ابتدا شعله رو زیاد کنید، وقتی که آب یه جوش اومد، حرارت رو ملایم کرده و اجازه بدید که 2 الی 3 ساعت محتویات داخل قابلمه پخته بشن.

نکته: در این زمان سعی کنید که کف گوشت رو که روی سطح آب جمع میشه رو چند بار بگیرید.

مرحله سوم

حالا که گوشت و حبوبات پخته شدن و بافت گوشت نرم شده، سیب‌زمینی‌ها رو پوست بگیرید و به آب آبگوشت اظافه کنید. در ادامه نوبت به گوجه‌ها میرسه که اول اون‌ها رو رنده کرده و به همراه مغز لیمو امانی و بدون هسته، به قابلمه‌ی حاوی آبگوشت اظافه کنید و اجازه بدید که ابگوشت جا بیوفته.

نکته: اگه تمایل داشتید که به آبگوشت رب اظافه کنبد، اول تفتش بدید و بعد از گوجه ها اون رو توی قابلمه بریزید. یادتون باشه که یک قاشق رب گوجه کافیه.

مرحله چهارم

بعد از جا افتادن آبگوشت، دنبه‌ها رو از آب جدا کرده و با پیاز بکوبید و به مقدار لازم به اون زردچوبه و فلفل نمک اظافه کنید و دوباره به آبگوشت برگردانید و اجازه بدید که حدود 20 تا 30 دقیقه دیگه بپزه که آبگوشت جا بیوفته.

نکته: هم میتونید از پیازی که اول داخل قابلمه انداختید رو با دمبه بکوبید، و هم پیاز خام، که یادتون باشه پیاز خام رو رنده نکنید. چون طعک خوبی به آبگوشت نمیده.

حالا دیگه آبگوشتی که برای پختنش زحمت کشیدید امادس و می‌تونید به دو روش اون رو سرو کنید. روش اول اینکه آبگوشت داخل قابلمه رو جدا کرده و داخل کاسه بریزید، و مواد داخل قابلمه رو با گوشت‌کوب بکوبید، و جدا از هم میل کنید. روش دوم هم اینه که داخل کاسه ی هرکسی که آبگوشت رو ریختید، مقداری از گوشت و نخود و لوبیا رو هم به کاسه اظافه کنید و نوش جان کنید.

طرز تهیه آبگوشت ساده

آبگوشت غذاییه که تنوع پخت زیادی داره، و تقریبا هر کسی میتونه با سلیقه خودش چیزایی رو به اون اظافه یا کم کنه. همونطور که از طرز تهیه آبگوشت در ابتدای مقاله دیدید، از گوجه و لیمو عمانی برای پختنش استفاده شد. اما اگه تمایل به پختن آبگوشت ساده دارید، بدونید که این نوع آبگوشت هیچ چیز اظافه ای نداره و نیاز نیست که از گوجه و لیمو عمانی برای تهیه این نوع از آبگوشت که به اصطلاح به اون ساده میگن، استفاده کنید.

طرز تهیه آبگوشت با زودپز

اگه تمایل دارید که آبگوشت رو با زودپز درست کنید، در ابتدا گوشت رو به همراه نخود و لوبیا داخل زودپز بریزید، و بعد پیاز رو به همراه آب به اون ها اظافه کنید و روی حرارت بزارید. حدود 1 ساعت نیاز داره که مواد به خوبی پخته بشن.

در ادامه و بعد از اینکه گوشت و نخود و لوبیا به خوبی پخته شدن، آبگوشت رو داخل قابلمه‌ی دیگه‌ای میریزیم و سیب‌زمینی و گوجه رنده شده و مغز لیموعمانی (در صورت تمایل) رو به اون اظافه میکنیم و اجازه میدیم که روند جا افتادن آبگوشت طی بشه. حالا نوبت به جدا کردن دنبه‌ها و پیاز از آبگوشت میرسه، و اون‌ها رو داخل کاسه با گوشت‌کوب بکوبید و دوباره به قابلمه اظافه کنید.

همینطور که آبگوشت داره جا میوفته، هر زمان که سیب زمینی‌ها پخته شدن، آبگوشت هم آماده‌اس و میتونید که نوش جان کنید.

نکته: میتونید که به جای استفاده از یه قابلمه دیگه، توی همون زودپز پختن آبگوشت رو ادامه بدید.

نکات تکمیلی برای پختن آبگوشت

  • این مقدار از مواد اولیه با نیم کیلو گوشت رو میتونید برای 4 الی 5 نفر استفاده کنید.
  • فراموش نکنید که از شب قبل برای خیسوندن حبوبات اقدام کنید که نفخشون گرفته بشه.
  • آبگوشت غذاییه که هرچی با حرارت ملایم‌تری بپزه، بهتر جا میوفته و خوشمزه‌تر میشه.
  • میتونید از غوره به جای لیموعمانی استفاده کنید، به این صورت که جداگانه بجوشونید و وقتی له شد توی قابلمه بریزید
  • به یاد داشته باشید که تفت دادن رب گوجه خیلی مهمه و بیشتر از 1 یا 2 قاشق استفاده نکنید.
  • استفاده از نعنا داغ در کنار آبگوشت هم میتونه طعم جالبی داشته باشه.
  • جدا کردن دنبه و له کردنش با پیاز در انتهای پختن غذاتون خیلی مهمه و توی بهتر شدم طعم آبگوشت تاثیر میزاره.
  • میشه که به جای لیمو عمانی از پودر لیمو استفاده کرد.

خب امیدوارم که از این روش طرز تهیه آبگوشت خوشتون اومده باشه و یادتون نره که چون آبگوشت غذایه سنگینیه، سعی کنید  که برای ناهار اون رو تدارک ببینید و سرو کنید. ممنون که تا آخر مقاله با ما همراه بودید.

منبع: طرزتهیه