نحوه درست کردن مربای به خانگی خوشمزه

مربای به

 به یه میوه‌ی نادر و اغلب فراموش شده‌اس که شکلی نا‌منظم و بوی شیرینی داره، ویژگی میوه به اینه که طعم خامی داره و نه ترشه، و نه‌چندان خوش‌طعم. اما میوه‌ی به یکی از پر خاصیت ترین میوه‌هاست که اکثر مواد معدنی و ویتامین‌ها رو توی خودش داره. حتی قدیم‌ها از به برای خوشبو کردن کمد لباس استفاده میکردن.

بهتره بدونید که تهیه مربا از این میوه باعث شده که به عنوان یه صبحانه‌ی مفید واسه بدن شناخته بشه که از تقویت اعصاب گرفته تا کمک به معده و قلب، که در ادامه به اون‌ها اشاره میشه رو توی خودش داره. تهیه مربای به ساده‌اس اما به زمان نیاز داره، و به خوبی میتونید مربای به رو با طعم‌های متفاوتی بپزید.

 

در این مقاله قراره که طرز تهیه مربای به رو، به شما عزیزان آموزش بدیم، و یه سری از خواص و نکات استفاده از مربای به رو با هم مرور کنیم.

مواد مورد نیاز برای تهیه مربای به

مواد لازم برای تهیه مربای به
میوه به 1 کیلو
شکر 800 گرم تا 1 کیلو
آب لیمو ترش 1 قاشق غذا خوری
هل (در صورت تمایل) 1 عدد
آب به مقدار لازم
چوب دارچین (در صورت تمایل) 1 تکه

نکته: مهمه که بدونید که هنگام خریدن میوه به، ته میوه رو بو کنید، اگه رایحه‌ی بوی قوی‌ای نداشت، پس به این معنیه که به نرسیده. اگه میوه به شیرین بود، میتونید در صورت تمایل، چند گرم کمتر از شکر استفاده کنید. فراموش نکنید که شکر برای ماندگاری و دوام مربا لازمه. استفاده از هل و داچین هم اختیاریه، چون مربای به خودش خوش طعمه. آب لیمو ترش هم برای شکرک نزدن مربا کاربرد داره.

طرز تهیه مربای به خانگی و خوشمزه

مرحله اول

برای طرز تهیه مربای به، اولین حرکت اینه که به‌ها رو بشویید و پوست بکنید ، و در آخر هم به اندازه دلخواه برش بزنید.

نکته: نه خیلی درشت و نه خیلی ریز خرد کنید که موقع پختن باعث له شدن اون‌ها نشه.

مرحله دوم

توی این مرحله باید به رو برای پختن داخل قابله‌ی مناسب بریزیم و به اندازه‌ای آب بریزیم که روی به‌ها رو بپوشونه. قابلمه رو روی حرارت ملایم بزارید و اجازه بدید که حدود نیم ساعت به‌ها بپزن و نرم بشن. توی این زمان کف‌های روی آب رو جمع کنید، که در اخر رنگ مربا شفاف‌تر بشه.

نکته: دقت کنید که موقع پختن به ها له نشن. اگه تونستید از قابلمه مسی استفاده کنید.

مرحله سوم

حالا که به‌ها نرم شدن، شکر و دانه‌های هل رو به قابلمه اظافه کنید و اجازه بدید که حدود 3 الی 4 ساعت با حرارت ملایم پخته بشن، و توی این زمان، چندبار مواد داخل قابلمه رو هم بزنید.

نکته: دانه ی هل رو پوست بکنید. اگه از در دمی استفاده کنید، توی قرمز شدن رنگ مربا تاثیر داره. با حرارت ملایم پختن باعث میشه رنگ مربا خیلی بهتر بشه. پس صبور باشید.

مرحله چهارم

توی این مرحله از طرز تهیه مربای به، وقتی که مربا آماده شد، 5 دقیقه ی آخر آب لیمو ترش رو اظافه کنید و در صورت تمایل یه تیکه چوب دارچین هم داخل قابلمه بریزید و هم بزنید و اجازه بدید که به قوام مناسب برسه.

فراموش نکنید که این نوع مربا فرقش با بایقیه مرباها اینه که قبل از غلیظ شدن مربا رو از روی گاز بردارید، چون مربای به، موقع سرد شدن سفت میشه.

نکته: در صورت غلیظ شدن مربای به، یه مقدار آبجوش به اون اظافه کنید و بزارید که بپزه. برای اطمینان از به قوام رسیدن مربا، یه قطره از شهد مربای به رو داخل یه لیوان آب سرد بریزید، اگه شهد بدون متلاشی شدن به ته لیوان برسه، یعنی مربای به به قوام مناسب رسیده.

مرحله پنجم

بعد از اینکه پختن مربای به تموم شد، قابلمه رو از روی گاز بردارید، و اجازه بدید که دمای مربا پایین بیاد و به دمای محیط برسه. در آخر هم مربا رو توی ظرف شیشه‌ای بریزید و توی یخچال بزارید.

امیدوارم که از خوردن مربایی که پختید لذت ببرید.

خواص مربای به

با توجه به ارزش غذایی به، این میوه فیبر و قند طبیعی بالایی داره و به طور طبیعی چربی کمتری داره. بهتره بدونید که مربای به در مقایسه با سایر مربا‌ها کالری کمتری داره؛ حدود 60 کالری در هر 50 گرم. طبق برسی‌های طب سنتی، استفاده از مربای به برای این بیماری ها مفیده.

  • تقویت قلب و معده
  • از بین بردن ورم روده
  • تقویت بینایی
  • کم کردن رفلاکس معده
  • آرام بخش و رفع خستگی مفرط

طرز نگهداری مربای به

برای حفظ دوام و ماندگاری مربای به ، شیشه های نگهداری مربا رو استریل کنید و بعد مربا رو داخل شیشه بریزید. که طعم و خواص مربای به رو برای مدت طولانی حفظ کنه.

در آخر هم خوبی مربا اینه که ماندگاری زیادی داره، چون شکر و آبلیمو باعت خفظ و دوام اون میشن. خب اینم از طرز تهیه مربای به، به همراه یه سری از نکته های کلیدی برای استفاده و خواص درمانی‌ای که این میوه‌ی کمترشناخته شده داره. ممنون که تا پایان مقاله ما رو همراهی کردید.

نکات تکمیلی برای پختن مربای به

  • مربای به، رو رقیق تر از مرباهای دیگه از روی گاز بردارید که موقع سرد شدن، حالت ژلاتینی نداشته باشه.
  • اگه از قابلمه مسی استفاده کنید، مربایی که میپزید رنگ بهتری پیدا میکنه.
  • در صورت تمایل میتونید از کمی زعفران برای خوش رنگ شدن مربا استفاده کنید.
  • یادتون باشه که با حرارت ملایم مربا رو بپزید.

منبع: مربای به