چگونه شراب را نگهداری کنیم؟

f:id:persians:20191110195022j:plain


سال هاست که شراب وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. از رومیان باستان تا آمریکایی های مدرن، این نوشیدنی در سرتاسر جهان طرفداران خاص خود را دارد. امروزه بیشتر افراد شراب را می خرند و همانطور روی میز می گذارند. اما واضح است که نگهداری درست آن به شما کمک می کند برای مدت زمان بیشتری شراب داشته باشید.

 

بخش اول: قبل از باز کردن درب

همه شراب ها را دور از نور خورشید به خصوص نور مستقیم خورشید و اشعه فلورسانت نگه دارید. اشعه ماورابنفش باعث می شود شراب بوی بدی داشته باشد. بطری های تیره تر، برای محافظت از شراب بهتر هستند و برخی از بطری ها فیلترهای UV درون ساخت در شیشه هایشان دارند اما اشعه ماورابنفش کافی می تواند به آن نفوذ کند و باعث خراب شدنشان شود. اگر نمی توانید بطری را کاملا دور از نور خورشید حفظ کنید، آن را درون یک پارچه بپوشانید یا اینکه آن را داخل یک جعبه قرار دهید. اگر به صورت گاه به گاه در معرض نور خورشید قرار می گیرد مطمئن شوید این نور از لامپ های بخاری سدیمی است.

بطری شراب دارای چوب پنبه را به پهلو بگذارید:

اگر آن ها را به صورت صاف و برای مدت زمان طولانی نگه دارید، چوب پنبه خشک خواهد شد و هوا به تدریج به داخل شراب نفوذ می کند.

همین امر باعث خراب شدن آن می شود. اگر بخشی که برچسب دارد را به سمت بالا نگه دارید می توانید هر گونه رسوبی که با گذشت زمان و به تدریج روی شراب ایجاد می شود را به راحتی شناسایی کنید.

دما را ثابت نگه دارید:

برای شراب هایی که عمر طولانی دارند (بیش از یکسال) نگهداری در یخچال یکی از بخش های مهم نگهداری و حفظ آن محسوب می شود.

  • دمای ذخیره سازی شراب نباید بالاتر از 24 درجه سانتیگراد برود. در این دما شراب شروع به اکسید شدن می کند. دمای ایده آل برای ذخیره سازی و نگهداری از انواع مختلف شراب ها 12.2 درجه سانتیگراد است. پایین آمدن دما از این مقدار، به شراب اسیبی وارد نخواهد کرد و تنها فرآیند کهنه شدن را کند می کند.با اینحال بهتر است از فروشنده در مورد دمای مناسب نگهداری سوال کنید. افزایش دمای شراب می تواند خطرناک باشد. افزایش دما باعث می شود شراب از طریق چوب پنبه به بیرون بریزد و هوا به داخل آن مکیده شود.
  • دما در ناحیه ذخیره سازی شراب باید تا حد امکان ثابت باشد. هر تغییری باید به آرامی رخ دهد. هرچقدر تغییر دما بیشتر و بزرگ تر باشد شراب بیشتر دچار اسیب می شود. نوسان دمایی نباید بیشتر از 1.6 درجه سانتیگراد در یک روز و 2.7 درجه سانتیگراد برای یک بازه زمانی یکساله باشد به خصوص برای شراب قرمز که از مشکلات مرتبط با دما بیشتر از شراب سفید اسیب می بیند.

شراب را حرکت ندهید:

اگر برایتان ممکن بود شراب را در جایی نگه دارید که دسترسی به بطری اسان باشد و نیازی به حرکت دادن نداشته باشد. بعد از اینکه شراب را ذخیره و نگهداری کردید سعی کنید بطری را حرکت ندهید. حتی ارتعاش ناشی از ترافیک سنگین، حرکت موتورها یا ژنراتورها ممکن است اثر منفی روی شراب داشته باشد.

رطوبت را حول و حوش 70 درصد حفظ کنید:

رطوبت بالاتر باعث می شود چوب پنبه مرطوب بماند و تبخیر را کاهش می دهد. اجازه ندهید رطوبت به بالای 70 درصد برسد زیرا می تواند رشد قارچ ها را بیشتر کند. می توانید رطوبت سنج را خریداری کنید تا در صورت نیاز رطوبت موجود را بسنجید و از تکنیک های افزایش رطوبت یا کاهش رطوبت استفاده نمایید.

شراب را ایزوله کنید:

به خاطر داشته باشید که شراب نفس می کشد. پس آن را کنار هر چیزی که بوی قوی دارد نگهداری نکنید.

بو از طریق چوب پنبه نفوذ می کند و می تواند شراب را خراب نماید. تهویه خوب و مناسب مانع از ورود بو به شراب خواهد شد.

برای مدت زمان مناسبی شراب را نگهداری کنید:

همه شراب ها با گذشت زمان بهبود پیدا نمی کنند. به طور کلی شراب های ارزان با گذشت زمان بهتر نخواهند شد. شراب قرمز را می توان بین 2 الی 10 سال نگهداری کرد. با اینحال این موضوع هم به نوع شراب قرمز و تعادل شکر، اسید و تانن های آن بستگی دارد. بیشتر شراب های سفید باید بعد از دو الی سه سال مصرف شوند.

قبل از سرو کردن، دما را تنظیم کنید:

طعم شراب های مختلف در دماهای مختلف متفاوت خواهد بود. این موضوع را مدنظر داشته باشید. درست قبل از نوشیدن شراب، اجازه دهید دما به مقدار مناسب برسد:

  • شراب های سفید خشک و رز: 8 الی 14 سانتی گراد
  • شراب های Sparkling و شامپاین: 6 الی 8 درجه سانتی گراد
  • شراب قرمز سبک: 13 درجه سانتی گراد
  • شراب قرمز دیپ: 15 الی 19 درجه

بخش دوم: بعد از باز کردن

شراب سفید باز شده را در گنجه یا انبار مخصوص شراب نگهداری کنید:

اگر انباری مخصوص ندارید می توانید از یخچال استفاده کنید. اگر در حال حاضر شراب را باز کرده اید این روش تنها شراب را سه الی پنج روز نگه می دارد. البته روش هایی برای ذخیره کردن بهتر شراب وجود دارد:

  • قرار گرفتن شراب در معرض هوا را کاهش دهید. بطری را محکم ببندید. اگر شراب کمی باقی مانده سعی کنید آن را به بطری کوچک تری منتقل نمایید.
  • شراب را از مقادیر اضافی نور و گرما دور نگه دارید/ اگر یخچال های متعددی دارید آن را در یخچالی قرار دهید که کمتر مورد استفاده قرار می دهید. اگر یک یخچال دارید سعی کنید برای بازه زمانی گسترده آن را باز نگذارید.
  • چوب پنبه و تلمبه مخصوص شراب خریداری کنید.

شراب قرمز را بیرون نگه دارید:

تا زمانی که چوب پنبه را روی بطری قرار می دهید و بطری را در مکان تاریک می گذارید، نباید نگران خراب شدن آن برای چند روز باشید.

دسرهای شراب را برای مدت زمان بیشتری نگه دارید:

این ها برای مدت زمان بیش از سه الی پنج روز در برابر خراب شدن مقاومت می کنند. با این وجود مدت زمان ماندگاری این دسرها هم به شراب مورد استفاده بستگی دارد.

بخش سوم: گزینه های ذخیره سازی و نگهداری

انبار مخصوص شراب:

این گزینه یکی از واضح ترین گزینه های نگهداری شراب است. اگر انبار مخصوص شراب دارید پس نباید زیاد نگران باشید. کافیست بطری را در جایگاه مخصوص، نزدیک در قرار دهید. مطمئن شوید که سیستمی برای یافتن بطری های خاص شراب در انبار دارید در غیر اینصورت باید زمان زیادی برای یافتن بطری های خاص صرف کنید.

انبار شراب زیرزمینی:

با اینکه حفر سوراخ های بزرگ در زیرزمین ممکن است کار موثری به نظر برسد اما ممکن است کمی برایتان هزینه بر باشد. انبار شراب گنجه ای برای افرادی که دوست دار شراب هستند ایده ال تر است.

این کار هزینه اندکی برایتان خواهد داشت. مطمئن شوید که برای خرید این ها تصمیم قاطعانه گرفته اید.

  • یک گنجه خالی در طبقه همکف خانه خود پیدا کنید.
  • نوارهای یک اینچی از تخته های فومی را به دیوار و کف گنجه بچسبانید و از سیمان هم می توانید به عنوان چسب استفاده کنید.
  • در را با درب های عایق دار جایگزین کنید. اگر دوست داشتید می توانید فوم را به این درب بچسبانید.
  • نوارهای مخصوص هوا را به لبه های در وصل کنید تا مطمئن شوید هوایی وارد شراب نمی شود.
  • اطمینان حاصل کنید که دما خنک است. دستگاه های زیادی برای کاهش دمای گنجه وجود دارد. می توانید دستگاهی که برای گنجه شما مناسب است را پیدا کنید.

خنک کننده/ یخچال شراب:

این دستگاه ها دما را ثابت نگه می دارند. البته نباید درب آن ها را به طور مداوم باز و بسته کنید. سطح رطوبت خوبی را حفظ کنید. برخی از این ها منطقه دمایی مختلفی برای شراب های متفاوت دارند.

شراب دارای مضراتی است و برای آشنایی با عوارض آن پیشنهاد میکنیم مجله سلامتی را دنبال کنید.

 

https://www.wikihow.com/Store-Wine