انواع روغن نعناع + خواص و عوارض آن

f:id:persians:20190924195930j:plain

روغن نعناع یکی از تطبیق پذیر ترین روغنهای اساسی است. شما می توانید از این روغن سودمند به صورت موضعی و داخلی برای رفع تعدادی از نگرانی های سلامتی از درد عضلات و علائم آلرژی فصلی گرفته تا مشکلات گوارشی استفاده کنید. علاوه بر این، روغن نعناع به طور معمول برای افزایش سطح انرژی و بهبود سلامت پوست و هم موی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

با توجه به بررسی انجام ‌شده توسط مرکز تحقیقات دانشگاه تافتس نعناع دارای فعالیت های ضد میکروبی و ضد ویروسی قابل توجهی است. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند ، اقدامات ضد توموری را در مطالعات آزمایشگاهی به نمایش می گذارد ، اثرات ضد حساسیت و ضد درد را نشان می دهد و به تسکین دستگاه گوارش کمک می کند. با وجود این خواص بی شمار جای تعجب نیست که روغن نعناع به عنوان یکی از مهم ‌ترین روغنهای ضروری در دنیا به شمار می رود.

روغن نعناع چیست؟

نعناع یک گونه ترکیبی از نعناع و نعناع آبی (Mentha aquatica) است. روغن ‌های ضروری، توسط CO2 یا استخراج سرد بخش‌های هوایی تازه گیاه گلدار جمع‌ آوری می‌ شوند. مؤثرترین عناصر شامل منتول (۵۰-۶۰ درصد) و منتفون (۳۰ تا ۳۰ درصد) است.

انواع نعناع:

شما می توانید نعناع را به چندین شکل ، از جمله روغن ضروری نعناع ، برگ های نعناع ، اسپری نعناع و قرص نعناع پیدا کرده و مورد استفاده قرار دهید. منتول فعالترین ماده مغذی نعناع است و به برگ آن اثرات تقویت کننده و انرژی بخش می دهد. روغن منتول به دلیل داشتن خواص مفید آن معمولاً در بالم ، شامپو و سایر محصولات بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه

نه تنها روغن نعناع یکی از قدیمی‌ ترین گیاهان اروپایی است که برای مصارف پزشکی به کار می‌ رود، بلکه برخی از گزارش‌های تاریخی کاربرد آن را به طب سنتی چینی و ژاپنی مرتبط می دانند. بسیاری از مصارف روغن نعناع به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد و در چندین هرم مصر یافت شده‌است.

امروزه روغن نعناع به دلیل خواص ضد تهوع و اثرات تسکین دهنده بر روی معده و روده بزرگ نیز توصیه می شود. یکی دیگر از تاثیرات ارزشمند روغن نعناع تأثیرات خنک کننده آن است و به منظور تسکین درد عضلات هنگام استفاده موضعی نیز مفید است. علاوه بر این ، روغن ضروری نعناع خاصیت ضد میکروبی را به نمایش می گذارد ، به همین دلیل می توانید از آن برای مقابله با عفونت ها و حتی تازه کردن نفس تان استفاده کنید. فوق العاده است، نه؟

 

اقدامات احتیاطی و اثرات جانبی روغن نعناع

درست است که نعناع و روغن نعناع یک درمان مفید و موثر است اما برخی هشدارهای مربوط به نعناع وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنید. آیا روغن نعناع می ‌تواند به شما صدمه بزند؟ زمانی که به طور مناسب مورد استفاده قرار می‌ گیرد، ایمن تلقی می‌ شود.

اگر می خواهید از روغن نعناع بر روی پوست حساس استفاده کنید ، همیشه ابتدا آن را با یک روغن حامل (مانند روغن نارگیل) رقیق کنید. اگر به تازگی از روغن نعناع استفاده کنید ، ایده خوبی است که قبل از استفاده از این روغن روی سطوح بزرگتر ، روی قسمت کوچکی از پوست آن امتحان کنید.

استفاده از روغن نعناع روی صورت یا سینه نوزادان یا خردسالان توصیه نمی شود، زیرا این امر می تواند باعث سوزش پوستی شود. همچنین شواهدی کافی برای توصیه مصرف روغن نعناع برای زنانی که باردار یا شیرده هستند وجود ندارد.

آیا روغن نعناع برای نوشیدن مناسب است؟ بله ، اما فقط در مقادیر اندک!

گفته می شود ، مصرف مقادیر بیش از حد روغن به صورت خوراکی می تواند سمی باشد ، بنابراین به یاد داشته باشید که تمام آنچه شما نیاز دارید ۱-۲ قطره در هر بار استفاده است. مصرف آن ممکن است برای عده ای عوارض جانبی داشته باشد که شامل سوزش سر دل ، گر گرفتگی ، زخم دهان و سردرد است.

نعناع هنگام استفاده همزمان با آهن می تواند جذب آهن را کاهش دهد. اگر از مکمل های آهن و روغن نعناع استفاده می کنید ، حداقل سه ساعت بین این دو بگذارید.

 

منابع: روغن نعناع | peppermint oil